Overslaan en naar de inhoud gaan
Voor liefhebbers van goede muziek en apparatuur

Electric Ladyland: Live Fidelity en Club-27

Live Fidelity en Club-27

"Oh, (I wanna show you), the different emotions" zingt Jimi Hendrix in het titelnummer van zijn eerste album. Emoties genoeg deze clubavond, al kwamen ze in eerste instantie niet uit de naar Hendrix vernoemde Jimi luidsprekers.

Robert Bastani van Club-27 Audio en Armin Bos van Life Fidelity / Club-27 hadden een indrukwekkende set meegenomen:

Speaker Jimi is het topmodel uit de Club-27 lijn: een open baffle speaker gebaseerd op een 12" breedbander, aangevuld met een hoorntweeter en een - actief versterkte - 15" woofer. In de open baffle topologie is er geen kast; oneerbiedig gezegd worden de units gemonteerd op een plank en stralen ze dus rondom (grofweg in een 8 rondom de baffle). Omdat er geen dempende kast is heeft dit type speakers meestal een zeer hoog rendement; in het geval van Jimi is dat zo'n 100db. De breedbander neemt het grootste deel van de muzikale informatie voor z'n rekening, van zo'n 100Hz tot 8KHz. Opvallend en op de foto's goed te zien is de vrijwel "naakte" montage: de crossover filtering is uiterst minimalistisch en de breedbander is vrijwel direct op de luidsprekerkabel aangesloten. We zien dat vaker in prototypes maar Robert heeft er bewust voor gekozen het aantal verbindingen zo laag mogelijk te houden. Wij mochten ons vergapen aan de Special Edition, met de baffle uitgevoerd in antiek Frans eikenhout, zie https://www.club-27.com/index.php/audio-products/speakers/jimi-special-….

Live Fidelity en Club-27

De versterking was in handen van een Allnic T-1500 mk2 geïntegreerde versterker. Dit is een op 300B buizen gebaseerde single ended versterker. Lees meer op http://allnicaudio.com/?page_id=1587. De versterker is gespecificeerd op 10W vermogen. Weinig, hoor ik u denken? Lees verder...

De conversie van bits naar muziek werd verzorgd door de Metrum Acoustics Pavane, zie https://metrumacoustics.com/pavane-det. De Pavane is een NOS (non-oversampling) DAC die gebruik maakt van door Metrum zelf ontwikkelde DAC units en FPGA (programmeerbare chips).

Er stond streaming op de agenda voor vanavond. De bits werden aangeleverd door een indrukwekkende serie componenten van SOtM, zie https://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/products/advanced-ii. Centraal staat de sCLK-OCX10 master klok (die typenummers zijn wat over the top maar enfin). Deze produceert een zeer stabiel 10MHz signaal zodat de bits uiterst strak in het gelid komen te staan. De sMS-200ultra is een netwerkspeler die als Roon Ready eindpunt kan worden ingezet. Beide componenten werden van stroom voorzien door externe sPS-500 voedingen. Daarnaast was de sMS-1000SQ Eunhasu met sPS-1000 externe voeding van de partij voor lokale opslag en uitgifte van muziek. En omdat voor streamen er ook een netwerk moet zijn waren een switch en router van Netgear aanwezig, ook deze voorzien van externe voedingen.

Live Fidelity en Club-27

De stroomvoorziening was grotendeels in handen van Audiomaat, https://www.audiomaat.nl/tuning/m-way-cables. Gezien de hoeveelheid componenten met eigen voedingen waren twee Wonderwood Powerblocks nodig met een indrukwekkende hoeveelheid stroomkabels (ik meende vooral de 2DW serie te zien).

Overige bekabeling was in handen van Bastani, Audiomaat (M-WaY) en Meiko.

Terug naar de emotie: toen ik ruim voor aanvang binnenkwam klonk er nog geen muziek en was Armin druk doende om de Roon software werkend te krijgen. Dan blijkt ook het nadeel van de veelheid aan componenten in het digitale pad: de oorzaak van een fout zoeken is een hele opgave. Gelukkig was die toch gevonden en konden we nog op tijd starten met de demo. Er was echter geen tijd meer om streaming via Internet in te richten zodat we ons moesten baseren op de beperkte hoeveelheid muziek die al op de sMS-1000SQ stond opgeslagen. En inregelen en warmdraaien werd ook work-in-progress.

Robert vertelde (in het Duits) iets over zijn ontwerpkeuzes voor de Club-27 speakers waarna Armin besloot te starten met een Duitstalig nummer. Katia Maria Werker klonk nog wat nasaal en koud en ook de tweede track miste nog wel wat. Maar langzaam maar zeker kwamen de emoties los en begon de set muziek te maken. Muziek! De Jimi's ontpopten zich als zeer snelle en dynamische weergevers. Mij werd ook duidelijk waarom de Jimi's graag de nodige decibellen produceren: Robert vond regelmatig dat het best wat luider kon en ondanks de "slechts" 10 watts vulde de set de relatief grote luisterruimte (zo'n 250m2) met het grootste gemak.

Live Fidelity en Club-27

Armin ging in op de vele valkuilen rond streaming. De belangrijkste boodschap - althans die ik heb onthouden - was dat de netwerkcomponenten (switch, router, bekabeling) onderdeel zijn van de audioketen en dus ook net zoveel aandacht (en helaas ook de daarbij behorende euro's...) behoeven als andere componenten. Zo werd de switch van stroom voorzien door een Keces P8 voeding (http://www.kecesaudio.com) en werd de SMS200Ultra aangesloten met de M-Way LAN 3DW Ref van Audiomaat. Als je dat dus goed doet kun je met streaming net zo intens genieten van muziek als het draaien van (zilveren) schijfjes en kan elke associatie met Sonos of Bose achterwege blijven. Aan beluisteren van verschillen tussen kabels zijn we niet meer toegekomen maar ik heb daar niemand over horen klagen. Met genoeg muzikaliteit vergaat de lust om stoïcijnse A/B-vergelijkingen te doen.

Na de pauze werd nog geprobeerd meer muziek op de sMS-1000SQ te krijgen maar ook nu werkte de techniek niet mee en werd besloten wat muziek rechtstreeks vanaf een macbook pro te voeden in de Pavane. Ook dat klonk erg goed. Als afsluiter, en omdat Robert bleef vragen om hogere volumes, hebben we schat ik ook maar even het record geluidsdruk gezet met de zeer dynamische opname van Wende's Last Resistance tour. Waar 10 watt en een paar zeer dynamische weergevers al niet toe in staat zijn...

Armin en Robert worden bedankt voor een uiterst geslaagde muzikale avond!

Live Fidelity en Club-27

Playlist:
Eva Cassidy - What A Wonderful World
Malia & Boris Blank - I Feel It Like You
Katia Maria Werker - ‹ber Sieben Musst Du Gehen
D&H Subkonhus Music - G Shock Version
Dave's True Story - Marisa
The Stimulators - St. James Infirmary
C.I. Williams Quintet - I'll Close My Eyes
David Munyon - Four Wild Horses
Hans Zimmer - Wheel Of Fortune
The Greater Good - If I Could
Chris Botti - La Belle Dame Sans Regrets
Harvey McKay - The Mad Drummer
Oscar Peterson ... - I Can't Get Started (Remastered)
Eva Cassidy - What A Wonderful World
Dire Straits - Your Latest Trick
Cassandra Wilson - Strange Fruit
Fink - This Is The King (Kcrw Session)
Wende - Ask The Tree